Bli en postmester: 10 tips for bedre posterings­jakt

Bli en postmester: 10 tips for bedre posterings­jakt

Å få elg, hjort eller rådyr på post, handler ofte om mer enn flaks. Med Jakt & Fiskes sjekkliste for postjegere bedrer du oddsene i din favør.

​​​​Du kan lese hele saken om hvordan du blir en bedre posteringsjeger på Jakt & Fiskes nye nettmagasin: ​​​

10 tips for bedre posteringsjakt:

→ Tilrettelegg faste poster. En post med ryddet adkomstvei, kjente avstander, ryddet skytefelt, godt skjul og mulighet for fast anlegg, er en post som gir god uttelling når sjansen byr seg.

→ Ta hensyn til vindretning. Jakt gjerne med vind fra alle kanter, men vær bevisst på hva du kan gjøre for ikke å bli oppdaget selv når vinden er ugunstig. Så langt det er mulig, bør du ha alternative poster for ulike vindretninger. Bruk av jakttårn, poster i le, fjellduk eller kamuflasjetelt kan bidra til å redusere luktsignaturen.

→ Kle deg godt og unngå hvite «varselflagg» i form av bare hender og hode som beveger seg mot mørk skogsbakgrunn. På post skal du sitte i ro, og utover høsten blir det fort kjølig.

→ Finn deg en god sittestilling, som fortrinnsvis også bør være en god skytestilling. Det hjelper lite å sitte godt på post om stillingen er uegnet å skyte fra.

→ Bruk støtte der det er mulig, gjerne i form av skytestokk/tofot. Da kan du ha rifla liggende klar i skytestilling over lengre tid enn du klarer på frihånd, og du sikrer deg uansett best mulige marginer.

→ Hold deg i ro. Det betyr ikke at du ikke kan røre en muskel, eller ta en kopp kaffe og en matbit (som ikke er innpakket i kraslende matpapir), men gjør ditt ytterste for å unngå støy og brå bevegelser.

→ Utvis god postdisiplin. Ved jakt sammen med andre er det viktig at du ikke forlater posten uten at jegerne rundt deg vet det. Bruk jaktradio, men vær disiplinert.

→ Bruk signalfarger. Det betyr lite for dyra om du går i gult eller grønt, men det betyr noe for jegerne rundt deg.

→ Ha med nødvendig utstyr. Eksempelvis kniv, merkebånd for merking skuddplass, tau, mat og drikke, jegeravgiftskort og mobiltelefon. Husk også at det fort blir mørkt på høsten, så ha gjerne ei lita lommelykt som fast inventar i jaktsekken.

→ Skyt kun gode skudd. Har du forberedt deg godt, avstanden er passelig og dyret har bredsiden til, så skyt om du føler deg komfortabel med situasjonen. Husk at dyr i bevegelse, lang avstand og skrå vinkel gir økt sjanse for skadeskyting og bomskudd. Det er jegerens ansvar å kjenne sine egne begrensninger som skytter. Du skal aldri angre på et skudd som ikke ble avfyrt, og det er en selvfølge at du ikke kritiserer jaktkamerater for ikke å ha skutt mot et dyr de har hatt på post.​

Les hele saken på Jakt & Fiskes nye nettmagasin: ​

https://jaktogfiske.njff.no/jakt/2018/09/bli-en-postmester-10-tips-bedre-posteringsjakt/​